Rabu, 29 Julai 2015

Trip 22/7 Ijam dan Rakan

Ramai yang ingin merasai keseronokan memancing di laut dengan bot tetapi ramai yang tidak berkesempatan atau kurang keberanian untuk melaluinya. Biasalah, kalau bukan masalah belanjawan, mungkin mabuk laut dan sebagainya. Kos adalah salah satu halangan utama jika kita kurang berkemampuan untuk ke laut. Namun rakan Ijam yang tidak pernah turun menaiki bot ini saya bawakan ke lokasi memancing untuk memburu spesis berharga, ikan Kurau.


Trip sepatutnya bertolak pada jam 8 pagi tetapi akhirnya ditunda ke jam 2 petang. Macam mana nak memancing dalam waktu pendek begini? Hai nasib korang lah.. Kami bergerak ke lokasi memancing selaju yang boleh memandangkan bekalan minyak lebih dari mencukupi. Ahli trip semuanya kurus dan tak banyak barang yang dibawa. Jadi bot tiada beban lebihan dan boleh memecut laju dengan kurang halangan :) Jangan pula anda terasa dengan ayat tadi, kerana ini kenyataan ye..


Mujurlah semua umpan yang disediakan telah disimpan di bawah ais. Kalau busuk umpan ni, musnah lah harapan! Umpan pilihan biasa, Cabuk, Sardin dan Kurita. Semuanya digunakan di lokasi yang berbeza mengikut kesesuaian. Spot pertama di tepi sangkar menghasilkan seekor Merah hidangan 2 pinggan, anggaran tidak mencecah 1 kg. Hasil umpan Kurita dipotong separuh.


Menjelang petang, hanya seekor Tetanda kecil hingga kesenja. Memandangkan masa memancing yang kurang, mereka bersetuju untuk menyambung ke 12 malam. Lokasi demi lokasi kami singgah. Hanya Wak Misai saja menjamah umpan kami. Hinggalah ketika air mula surut sekitar jam 10 malam, satu getuan kecil dengan umpan Cabuk sebesar ibu jari, akhirnya di sambar Sang Kurau. Walaupun saiz tidak besar, set kecil yang digunakan membuahkan hasil. Tekaan Ijam memang tepat kerana sudah mahir mengenal tarikannya, hasil dari pengalaman beberapa kali turun sebelum ini.

Kurau 2.7 kg hasil dari kerajinan menukar umpan.

Hasil keseluruhan trip hanya 3 ekor ini saja.

Selesai saja bergambar, kami bertolak pulang ke pengkalan dengan gembira kerana misi telah tercapai dengan jayanya. Ini lah memancing namanya, rezki di air yang boleh dijangka tetapi tidak dijamin hasilnya..

Tips berguna untuk anda:-

  • Umpan mati boleh digunakan bagi menjerat spesis ini asalkan ia masih segar termasuk lah ikan Sardin.
  • Getuan kecil yang disangka ikan duri kadangkala sukar kita bezakan hinggalah ikan tersangkut di hujung kail!
  • Jangan malas menukar umpan, mungkin kerajinan anda akan membuahkan hasil. Siapa tahu kan!