Rabu, 21 Mac 2018

Light and Micro jig Port Klang

Setiap pemancing mempunyai minat tersendiri kepada teknik memancing di kawasan mereka. Untuk teknik jigging di sekitar perairan Port Klang, kebiasaan nya slow jig sekitar 200-300 gram adalah yang biasa dipraktikkan di sini. Namun bagi kami, teknik ini seakan kurang sesuai dengan jiwa kami. Mengapa? Mungkin kerana tangan dan poket kami yang kecil tidak sesuai dengan jig berat. Yang ringan saja sudah mencukupi.


 Tebal Pipi yang biasa menyambar jig kami biasanya hanya di waktu air perlahan dan jernih sahaja. Namun biasanya kawasan tersebut pasti ada sangkut di dasarnya. Jika tidak berhati-hati ketika berhanyut di spot, ada kemungkinan besar jig anda akan di cukai!


 Kerajinan dan penggunaan peralatan yang tepat adalah kunci kejayaan trip ini. Adakalanya spot terpaksa di ulang lebih 2 pusingan bagi mendapatkan kedudukan tepat ikan berkumpul dan setiap spot akan diulang berulangkali sekiranya terdapat ragutan kasar dan penanda lain. Jika anda malas dan tidak mahu bertindak cepat, kemungkinan pulang dengan tangan kosong adalah tinggi. Tapi jangan pula anda hairan dengan rakan sebelah yang balik dengan hasil baik, dek kerana kerajinan mereka ketika trip berlangsung. Hasil mungkin tidak sebanyak mana tetapi kepuasan paling penting yang dicari.

 Hasil ini saya naikkan dengan jig 60gram pelangi dan adakalanya jig yang digunakan hanya seberat 35-45 gram saja. Ada cara dan tekniknya yang perlu dipelajari dan diikuti mengikut masa yang sesuai. 

 Hasil cuma 3 ekor, tetapi jika dilihat pada saiz, ia berbaloi. 


Hasil ini pula trip percubaan seorang rakan dari pengkalan lain yang baru belajar menggunakan peralatan jigging. Dapat juga kami salurkan ilmu yang sedikit ini kepada rakan lain yang berminat. Kepada yang berminat menempah trip Light dan mikro jig ini dengan kami, pastikan peralatan sesuai dibawa dan anda perlu ingat, setiap lokasi berbeza cara dan tekniknya. Selamat mencuba!