Selasa, 17 Mei 2016

Trip En.Fauzi dan rakan

Trip berlangsung di lokasi biasa sekitar jam 10.30 pagi. Perjalanan yang agak jauh mengambil masa 1 jam 20 minit dari pengkalan ke lokasi memancing kadangkala memenatkan kami. Bukan ahli trip saja yang bosan, saya sebagai pilot lagilah bosan memerah minyak!

Setelah sampai ke lokasi pertama, beberapa kali hanyutan tidak membuahkan hasil. Kemungkinan laluan tidak berpenghuni atau pun jig kami tidak sesuai. Setelah mengubah lokasi, barulah ada hasil dibawa naik. Antara hasil pertama, Ikan Gelama di atas ni.

Kerajinan menukar lokasi dan ahli trip yang tidak mengenal putus asa akhirnya berjaya menaikkan 2 ekor Jenahak kecil di satu lokasi berdekatan. Yang di atas ni hasil pertama..

Yang ini pula hasil kedua..

Kebanyakan ikan di sini dengan rakus membaham jig besi yang disuakan. Namun jika anda tidak bernasib baik, ikan yang sudah melekat di mata kail pun boleh terlucut semula.

Setelah menukar lokasi beberapa kali, tiada langsung sambaran kasar yang singgah di hujung kail kami. Hal ini berlaku di satu spot yang saya jangka mempunyai sisa tongkang lama di bawah. Biarpun hanyutan berulang kali di buat, nampaknya rezki tidak memihak kepada kami. Kerajinan ahli trip akhirnya berjaya juga menaikkan seekor lagi Jenahak besar.

Jig jenis ini perlu dikarau laju supaya lebih menarik perhatian.

Malang tidak berbau apabila ribut membadai bot kami pada waktu petang. Kanopi tercabut hampir menimpa kepala kami. Angin yang bergerak laju dari darat akhirnya reda stelah hampir 20 minit melalui kawasan kami. Kami pulang ke pengkalan pada jam 6.30 petang..