Ahad, 8 Mei 2016

Trip 7/5 Sahabat lama beraksi..

Sekitar tahun 2006 sahabat lama saya ni kerap turun bersama saya dengan bot kecil melintasi selat sekitar Port Klang. Saudara Tunku Sufrizal atau panggilan popularnya Gubah memang tidak asing pada kaki-kaki casting di Malaysia. Hari ini, saya bawakan mereka untuk trip jigging sekitar laluan kapal, Pintu Gedung.

 Hanyutan pertama di lokasi berjaya membuahkan hasil seekor Jenahak dan Merah sehinggalah arus mula menggila. Jig Mikro 60 gram yang kami gunakan mula hanyut dibawa arus ketika air mula bertukar keruh. Percubaan menggunakan jig lebih berat juga tidak membuahkan hasil. Terdapat beberapa zon yang membolehkan jig ringan boleh digunakan di sini.

 Ikan Gerut kecil yang berani menyambar mata jig saya..

 Selang beberapa ketika, seekor Merah berjaya dinaikkan ke atas bot dengan jig 80 gram yang saya gunakan. 

 Ikan apa yang saya sendirii pun tidak tahu jenisnya juga membaham jig 60gram yang saya hulurkan separuh air.

Hasil kerajinan, jig berat bersama sotong getah berjaya membuahkan hasil. Seekor Barakuda hampir 4 kg berjaya dinaikkan. Sebenarnya ikan ini bukanlah popular bagi pemancing yang sudah biasa di laut, namun bukan nilai yang menjadi matlamat tetapi keseronokan memancing yang yang dicari. Trip pulang pada jam 5.30 petang ke pengkalan setelah air mula laju dan keruh.