Jumaat, 19 Februari 2016

Trip selar lagi..

Kalau bosan memancing, apakata kita menukar angin mencari Selar pula. Memandangkan ia masih banyak, cara memancingnya agak mudah dan menyeronokkan. Namun kalau tak tahu kemahirannya, memang balik bawak tong kosong saja.

Pandangan dari sudut bot lain, macam tu rupanya bot yang kita naik..

Macam biasa lah, muncung kapal pilihan terbaik. Ikan Selar musim ini memng pandai mengelak untuk dipancing. Jika terlalu dekat dan bising, bunyi enjin akan menakutkan kawanan ikan ini berkumpul dan menyukarkan ia dipancing. Cara paling selamat adalah dengan berlabuh jauh dari lokasi balingan ia berkumpul.

Masalah akan mula timbul bila arus mula laju dan batu yang digunakan sudah ditukar saiz besar. Berat batu ladung ditambah ikan akan melambatkan kayuhan mesin dan melenguhkan tangan. Jika lambat mengarau hasil, apollo bersimpul. Bila bersimpul terpaksalah tukar kepada yang baru dan ini melambatkan masa memancing. Teknik memancing Selar ini perlu cepat dan pantas kerana ia akan mempengaruhi hasil yang akan kita bawa naik.

Saiz selar yang biasa diperolehi kali ini memang agak besar berbanding musim yang sudah..

Keseluruhan hasil adalah satu tong kecil bersamaan satu plastik beg ais yang kita biasa beli di kedai runcit. Beza sangat ke dengan ikan di pasar? Jawapannya ya, sangat berbeza dari segi rasa dan keseronokan memakannya. Lebih manis dan sedap berbanding dengan yang dijual dipasar. Ia juga lebih sihat dimakan tanpa ubat dan pengawet.