Jumaat, 19 Februari 2016

Sembilang

Memancing adalah kerjaya ku sejak 2 tahun yang lalu. Jika orang tanya mengapa pilih kerja macam ni? Jawapannya ialah, adakah anda mahu semua peluang ini diambil orang luar? Jika kita lihat dan tahu ini satu peluang, jangan lepaskan. Berusahalah sedaya upaya untuk berjaya..

Jika tiada trip, biasanya saya akan turun bersendirian menajamkan ilmu yang ada. Memang tidak dinafikan, ramai yang hebat di kawasan ini kalau bab memancing. Hanya sedikit saja kemahiran saya berbanding mereka yang lebih lama dari saya. Tak mengapa, jika kita rajin belajar dan menimba pengalaman, insyaallah banyak yang dapat dipelajari. Ketika ini air masih besar dan laju, dan matlamat harini adalah ikan Semilang..

Jika turun berseorangan, setong minyak saja sudah mencukupi. Kurang muatan lebih ringan, laju, cepat dan kurang penggunaan minyak. Biasanya umpan jala adalah pilihan terbaik manakala perumpun saya gali sendiri. Lokasi utama pula sekitar anak sungai kecil Lebuh Gurap..


Banyak juga yang berjaya dibawa naik ke atas dari yang kecil hinggalah yang besar. Namun kali ini umpan paling laku adalah udang hidup saiz jari kelingking. Mungkin mudah untuk ditelan agaknya berbanding perumpun yang liat. Mungkin lah..

Sejam sebelum air pasang memang agak rancak ikan makan umpan. Laluan paip sedut pasir menjadi pilihan kali ini. Ikan di sini gemar menyorok di balik sampah kayu dan segalanya. Kalau anda lihat di atas ni plastik yang saya bawa naik bersama ikan Semilang. Kadang-kadang sisa ranting kayu, guni plastik dan sisa kain yang entah dari mana datang nya. Jika nasib tak baik seluar dan baju dalam pun ada sekali!

Walaupun tak sehebat tarikan Jenahak di paloh, dengan set kecil, ini sudah cukup memuaskan hati. Memancing untuk berseronok saja sambil menambah ilmu. Kalau nak ikan banyak kenalah pergi lebih jauh dan mudah ke pasar pagi saja. Betul tak??