Ahad, 28 September 2014

Trip 28/9 En.Rofie dan Rakan

Trip di mulakan dengan kerja menaikkan sampan kecil kami di pengkalan. Sekalung budi dan terima kasih kepada mereka bertiga kerana sudi membantu saya menarik sampan tersebut higga ke darat. Sampan tersebut akan digunakan bagi membantu kerja-kerja pembersihan terowong di Kuala Lumpur. Trip bermula sekitar jam 10 pagi di lokasi sangkar ikan Pulau Ketam.

 Keadaan air besar ketika ini memang selaju peluru dan keruh, namun aktiviti memancing tetap di teruskan. Beberapa tangkapan kasar berjaya dibawa naik dengan menggunakan ikan sardin potong yang di beli di pasar borong pagi. Umpan belanak hidup juga yang dijala di sekitar pantai menghasilkan beberapa tangkapan. Hanya ketika air surut dan mula pasang saja ikan agak aktif membaham umpan kami.

Akhirnya barulah saya tahu ikan apakah yang kerap memutuskan perambut dan tali utama sejak kebelakangan ini. Dari 2 tarikan yang menyambar umpan, hanya 1 yang berjaya dibawa naik. 1 lagi tangkapan berjaya melepaskan diri dengan hadiah hujung joran yang patah. Spesis ikan Merah sekitar 2kg memang sukar ditewaskan berikutan keadaan lokasi memancing yang dipenuhi tali sangkar dan reba. Tetapi bagi yang berani dan rajin, insyaallah hasilnya pasti mengejutkan.