Ahad, 13 Oktober 2013

Trip 12/10 En Sabri Dan Rakan

Cuaca hujan dan angin kencang sudah mula kerap berlaku pada siang hari ketika ini. Kepada rakan pemancing yang ingin turun ke laut, berhati-hati dengan keadaan ini. Jangan ambil risiko dengan berada di kawasan terbuka ketika ribut, segeralah berlindung jika tanda-tanda ribut mula turun. 

Walaupun trip kali ini disertai hujan gerimis dan angin kuat, En Sabri dan rakan dari Puchong masih setia dengan joran masing-masing. Berumpankan Perumpun Sarang dan Udang hidup, beberapa tangkapan berjaya dinaikkan.

Saiz begini sudah agak sukar diperolehi sekarang. Faktor pembangunan persekitaran dan gangguan ekosistem menjadi punca utama kerosakan kekal pada habitatnya.

Termenung menanti umpan diragut, aktiviti utama jika memancing di laut. 

Ketika pada permulaan trip, salah seorang yang berada dihadapan, gagal menaikkan satu tangkapan kasar. Umpan Perumpun Sarang yang dihidangkan, disambar spesis yang tidak diketahui. Setelah berhempas pulas bermain tali, ikan yang diharapkan, terlepas setelah tali utama putus di bahagian tengah. Mungkin bukan rezki mereka kali ini, namun wajah kecerian dan gelak tawa masih di wajah. Memancing untuk keseronokan, bukan tekanan kata mereka.

Spesis buruan kami yang berjaya dinaikkan ketika gerimis mula berhenti.

Salah satu tangkapan yang dinaikkan ketika makan tengahari berlangsung. Nasik lemak daun pisang yang menyelerakan, dari pagi sampai petang, tidak henti-henti mereka ni makan. Seronok pula saya lihat..

Daun Baru yang menyambar umpan udang kupas hanya di bawah bot, dengan set kecil.


Saiz biasa di muara sungai yang kian berkurangan.

Lokasi terakhir yang hanya menghasilkan Gelama Pisang, ketika air hujan mula menolak masuk ke sungai.

Hasil keseluruhan yang tidak seberapa pada trip kali ini.

Trip terpaksa bergerak masuk ke sungai, gara-gara angin kencang dan hujan yang melanda kawasan Pulau Ketam. Kami bernasib baik kerana hanya berjaya mengelakan hujan hujan lebat dan menghala pulang ke pengkalan. Trip pulang ke pengkalan pada jam 6.30 petang. Terima kasih kepada anda yang sudi menggunakan perkhidmatan kami, jumpa lagi dimasa hadapan.