Sabtu, 12 Oktober 2013

Trip 10/10 En.Junaidi dan Rakan

Keadaan cuaca yang kerap hujan pada sebelah subuh ketika ini tidak banyak mengganggu trip kami. Biasanya trip kami hanya pada siang hari dan ini memberikan sedikit kelebihan dari banyak sudut. Peralatan yang kurang, penglihatan yang lebih baik dan kurang risiko berbanding dengan trip pada waktu malam. Manakala masa memancing tidak diganggu dengan keadaan mengantuk pada waktu malam.

Trip kali ini dianggotai oleh En.Junaidi dan 2 orang rakan dari Bangi kami bawakan ke Pulau Ketam. Berbekalkan Perumpun Sarang dan Udang hidup, trip berhenti seketika di beberapa lokasi sepanjang laluan ke sana. Berikut beberapa aksi bersama tangkapan masing-masing.

Tetanda pertama di lokasi muara yang terdapat reba di tebingnya.

Comel saja ikan ni..

Tetanda di hadapan jeti Pulau Ketam, bersebelahan feri berlabuh. Kedudukan yang betul sangat perlu dikawasan ini untuk mengelakkan sebarang perkara tidak di ingini.

Saiz biasa yang biasa kami naikkan sejak kebelakangan ini.

Sasaran kami, Ikan Tetanda akhirnya muncul setelah sekian lama menunggu..Lokasi tangkapan ini di muara sungai keluar dari laluan feri..

Ikan Daun Baru yang berjaya dinaikkan menggunakan umpan perumpun.

Balasan kepada sifat sabar akhirnya membuahkan hasil. Seekor Tarpoon atau Ikan Susu akhirnya tercangkuk di hujung kail.

Ikan Merah comel, tangkapan terakhir sebelum ribut melanda..

Rata-rata tangkapan tidaklah begitu banyak tetapi agak memuaskan hati mereka ni. Aktiviti memancing kami agak terganggu pada waktu petang kerana ketibaan awan ribut dari arah darat. Kami terpaksa menunggu seketika hinggalah ribut berlalu dan meneruskan perjalanan pulang. Terima kasih kepada anda semua, jumpa lagi di masa hadapan.