Jumaat, 31 Mei 2013

Menjejak Sesumpit

Setelah penat membawa trip saban hari, adakalanya saya turun bersama spupu rapat untuk mengambil angin dan menimba ilmu. Maklumlah, ilmu yang saya ada tidaklah sehebat tekong yang ada dan sudah terkenal di kawasan ini. Kena lah rajin menimba dan menambah ilmu di dada. Kali ini kami menyusuri anak sungai, menjejak spesis Sesumpit dengan teknik pelampung. Namun bukan di lokasi yang biasa, tetapi di kawasan lain yang belum pernah dicuba.

 
Lokasi sungai yang mempunyai pokok mati seperti ini, amat disukai Sesumpit. Dari jauh anda akan dapat melihat ikan ini 'meludah' air ke tunggul kayu untuk menjatuhkan serangga.

 Sempat juga saya memancing dan ini penghuninya. Satu lagi umpan yang saya hanyutkan tanpa batu, tidak bejaya dinaikkan. Hasilnya tersangkut di dasar sungai..

 Ini lah yang dicari.. Boleh tahan juga kata Eboi, namun saiznya tidak sebesar di lokasi yang biasa..

 Aksi di akhiri dengan aktiviti mengejar pelampung putus di celah pokok bakau. Hanya terdapat satu pelampung saja yang dibawa dan pelampung yang putus berjaya dikait semula setelah bersusah payah mencelah di pokok bakau. Sabar sajelah..