Isnin, 17 September 2012

Trip Sewa 15/9

Minggu ini membawa penyewa pertama untuk sampan baru Samat. Penyewa En.Ali dan En Jenal dari Sentul, baru pertama kali turun di kawasan ini dan menyampan. Amat jarang saya bawa penyewa memancing jika tidak kenal tetapi demi mencapai matlamat yang telah dirancang, alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Macam biasalah, jika baru pertama kali turun, kebanyakan penyewa membayangkan bahawa kawasan memancing mudah, lapang, banyak ikan baik dan seperti di laut lepas. Namun semuanya berubah setelah naik ke bot dan mula memancing.

Setelah semuanya selesai, kami turun memancing di lokasi pertama Muara Labuhan Gurap. Umpan yang digunakan ialah udang hidup, perumpun dan udang pasar. Namun udang pasar yang digunakan kurang sesuai. Berikut adalah tangkapan yang berjaya dinaikkan.

 Membuat pesiapan sementara menunggu kunci bot sampai..sabar ye sabar...

 Bot yang sedang menunggu untuk belayar..ceeewah!

 Tangkapan Duri pertama di StarCruise/Navy

 Gelama En Jenal..susah nak dapat Gelama ni kat tebing katanya..

 Gelama Pisang yang ditunggu akhirnya muncul juga setelah melihat orang depan saje yang dapat..sabar sabar..

 Dari mula sampai lah atas air, sibuk tanya mana nak dapat Sembilang. Haaa kan dah dapat tu.. 

 En Ali dengan Gelama Pisang yang di tunggu..Asyik dia je dapat, member panas mata.. Dah rezki dia katanya, biarlah..

 Pertama kali dapat Tetanda, bukan main suka lagi. Senyum je meleret..Joran aksi sederhana yang digunakan memang sesuai untuk ikan sebesar ni..Lokasi ni di Muara Sungai Labuhan Gurap..

 Saya pun dapat,tapi besar ni je lah..Lepaskan balik, biar besar lagi...

 Ketam pun makan pancing juga...Nasib kau lah ketam..

 Saya dapat, huhuhuhu....Ketam ni kerap dapat sebelum ni, dah musim agaknya..

 Gemang yang ditunggu muncul akhirnya, setelah sesirat saja yang kena.. Biasalah, memancing di reba dan sungai perlu banyak bersabar..Dapat 3 ekor, saya dapat sekor tapi gambar tak ambik. En Ali dapat 2 ekor, tapi sekor lagi lucut ketika hari dah gelap dan tak sempat nak digancu. Tangguk pun tak bawak.. Jangan guna perambut nipis lain kali, rugi..

Inilah semua hasilnya..Tak begitu banyak tapi cukup memuaskan hati. Kebanyakan umpan yang berhasil cuma udang fresh yang mati di kupas kulit. Trip pulang pada jam 8 malam, memandangkan tiada lampu. Terima kasih kepada En Ali dan En Jenal sebab memilih blog ni untuk memancing. Jangan serik untuk mencuba. Sedikit nasihat dari saya, memancing bukan sekadar nasib tetapi dengan kesabaran, ilmu dan kemahiran. Insyaallah ada rezkinya..