Isnin, 26 Oktober 2009

Trip memancing 17/18 Oktober








Pada 17 Oktober hari sabtu malam ahad, saya bersama 3 orang rakan, jemik(komando sungai), Ijam(si tangan patah), Jepri(si mabuk laut hehe), secara bidan terjun memulakan trip memancing kami di Jeti Pulau Ketam yang masih di dalam proses pembinaan. Trip ini dirancang oleh saya(si pari) ketika terlanjur berjalan sehari sebelumnya ke rumah ibu dan bapa di pangsapuri bandar sultan sulaiman. Tengok pot macam best je, pe lagi, ada lagi tak ikan kat sini agaknya.

Pulang bekerja pada petang sabtu, saya dan jepri, terus membuka langkah. Ape lagi, racun-meracun pun bermula hehe. Tak cukup orang ni, panggil yang lain. Dengan 1 sms saja, ijam dah terpacak depan rumah. Tak padan dengan tangan patah pun nak mancing jugak, sabau je la. Jemik pulak telewat datang, balik kerje katanya. Dengan berbekalkan 70 ekor udang hidup yang di beli di sg buaya jugra, perjalanan di teruskan. Udang di Port mahal, 1 ekor 50sen. Kat sini murah, 50 ekor rm10, pikir la sendiri.. 1 jam perjalanan sampai ke lokasi. Dari jenjarom lalu dalam beb, semua raiders tak cukup sifat, baik org nya motor nya..pempaham dah lee..

Sampai di lokasi pd jam 9 mlm, umpan di labuh. Dalam kegelapan malam tanpa lampu, kami menunggu penuh debaran. Bukan tak bawak lampu, tapi lampu karbaid ada, karbaidnya tak ada! Puas kami mencari sepanjang perjalanan, semua kedai pun tak jual. Takde stok katanya. Ketika kami sampai, air telah pun surut hampir sepenuhnya. Pada tarikh tersebut jatuh pada waktu air pasang besar maksima. Dengan kata lain, air laju. Oleh kerana jeti tersebut manganjur ketengah, paras air masih berada pada kedalaman sesuai untuk memancing. 1 jam pertama cuma ikan-ikan kecil mencuri umpan udang kami. Udang ada, tapi kakinya hilang. Memang sah ikan kecik. Ada juga pemancing lain menaikkan semilang dan duri. Tak ketinggalan jemik dan jepri, belukang pembuka tirai kekeke..

Debaran saya berakhir apabila umpan diragut, betul-betul berada di hadapan jeti. Henjutan keras dan berulang membuatkan saya dan rakan lain terkejut. Rentapan dibuat dan kekili diputar. Baru 2-3 kali pusingan, ikan terus menarik sehingga spool berderik-derik. Dalam kekalutan malam, mimpi ngeri jadi kenyataan. Dari bahagian luar, ikan melarikan diri ke bawah tiang jeti. Kami hanya sempat melihat tali diheret keluar dan putus di depan mata! Bukan rezki saya, perambut nipis trip memancing yang lepas, putus bedekatan mata kail. Inilah hasilnya bila teguran rakan tidak diendahkan :) Malas nak tukar, buleh baling cepat hehe.. Nasihat untuk rakan memancing lain, sila periksa perambut anda kalau tak mahu jadi begini. Rugi, sebab ikan cuma makan sekali saja. Terlepas memang tak makan lagi.


Setelah perambut di ganti, aktivti memancing diteruskan. Situasi kecoh apabila joran ijam hampir terjatuh akibat tarikan kuat ikan. Tindakan pantas jepri menyelamatkan keadaan. Ijam mula beraksi. Dengan sebelah tangan dan mulut, kekili diputar dan aksi ngeri ditunjukkan. Kata-kata semangat terus bergema. sekor ikan Semilang berjaya dinaikkan. Boleh tahan besar nya. Untuk pengetahuan anda kawasan muara sungai ini adalah lubuk bagi spesis ini sejak sekian lama dulu. Muara sungai kelang yang bertemu dengan laut, berlumpur keruh dan mempunyai alur sungai dalam dan melandai. Sesuai dengan citarasa mahkluk berduri 3 ni.


Setelah air mula pasang, arus mula mengganas. Pada jam 3 pg ribut melanda! Dengan angin, hujan dan guruh, kapal yang kelihatan di tengah laut, hilang dari pandangan. Kami hanya duduk sambil menidurkan diri. Nak baring tak boleh, basah. Sehingga subuh, tiada tangkapan dinaikkan. Ketika air balas surut, kami dikejutkan oleh jemik dengan ikan tebal pipi yang disangkakan tetanda hehe.. dalam gelap mane nampak, saya pun turut sama tertipu. Hampeh betul! Adalah dalam 1/2kg, standart mancing tepi. Tebal pipi kedua dinaikkan jepri ketika matahari mula bersinar. Pendek kata, memasing berpuas hati dengan ape yang dapat. Minggu depan saya merancang untuk turun menggunakan bot sewa. Setelah 2 tahun menyepi, adakah lubuk-lubuk yang dulu menjadi singgahan saya masih berisi. Kita tunggu trip akan datan k!




*Memancing di kawasan ini:-
  • Air surut 1 jam sebelum pasang dan air pasang mati.
  • Air besar boleh mancing tapi air nak naik pasang je ada ikan.
  • Air surut gelama ngan blukang je ada, baik air mati atau air besar.
  • Umpan terbaik, udang hidup dan perumpun.