Jumaat, 30 Oktober 2009

Trip memancing 24/25 oktober



Salam ceria untuk semua rakan pemancing. Pada kali ini kami merancang untuk turun dengan sampan sewa milik En.Isa di jambatan pulau lumut. Tak tau ke? Alaa, jambatan yang nak pegi Westport tuu. Senang je, sal tu ijam(si tangan patah) bleh tak jumpa! kekeke.. Apelah ko ni jam, dah selalu turun pun buleh sesat. Aneh betul! Trip kali ini seramai 5 org tidak termasuk jepri, dengan alasan tak cukup budget. Iye ke ni jep? Ko takut ombak yee... Saya(si pari-pari), Jemik(Komando sungai), Ijam(si tangan patah), Wak nano(Tokey keledek), dan adik iparnya(Ahli baru) berkongsi menyewa bot. Harga bot 22kaki 40hp, Rm240 siap minyak. Sorang rm60, sewa rm50 umpan rm10. Bekalan udang 200ekor, mcm biasa amik di jugra. Oleh kerana sudah terlewat, saya dan jemik begerak dulu ke lokasi untuk menguruskan sampan terlebih dahulu. Perjalanan mengambil masa 1 jam melalui jalan dalam, yang lain naik lori. Raiders tak cukup sifat, pempaham je lah..

Sampai di jeti, enjin pun di hidupkan. 2 tahun tak bawak bot, sekali start sik mati je. Kerisauan terpancar di wajah tuan bot hehe..salam perkenalan tu..Keadaan air pd waktu ini adalah pasang mati hampir penuh.

Perjalanan mengambil masa 15 mnit untuk sampai ke lokasi pertama iaitu muara sungai Labohan Gurap. Tak tau le nama nya betul ke idak, sebab bapak saya kata mcm tu. Sampai saja, sauh di labuh dan umpan di campak. Masa yang di peruntukan 1/2 jam saja. Setelah 2 kali mengubah kedudukan, tiada tangkapan di naikkan. Umpan habis tapi tak rasa ikan makan, tiada arus. Kami berpindah ke boya tengah laluan kapal, dalam boleh tahan.


Tak sampai 10 minit sekor pari muncung di naikkan. Ijam dapat dulu, bukan besar pun, saiz tetuka. Lepas tu jemik pula dapat, spesis sama. Selang beberapa minit dapat lagi. Cuma diorang berdua je dapat! Hati panasssssssssss.. Sambil tu adalah pulak sekor yu cicak datang kacau umpan saya dan menjadi lesen pertama saya mlm itu. Keadaan ini berlarutan hampir 1 jam, tiada tangkapan lain dari tetuka dan muncung. Cewah, senyum jemik.



Dalam tempoh 1 jam, hampir 20 ekor pari muncung dan tetuka dinaikkan, tangkapan tak besar. Ape lagi, pindah.. Lokasi ketiga kami, parking kapal depan NorthPort. Air tak dalam, 3 depa beting pasir. Sauh di labuh dan aktiviti memancing diteruskan. Tetuka dan buntal dapat dinaikkan. Geram je..Tak sampai 20 minit, pancing ijam mendapat tarikan keras. Ikan yang disangka kecil menarik tali jauh ke belakang, hah dah kena! Tak padan dengan tangan patah



sebelah, kekili diputar dengan mulut dan tarik menarik berlangsung. Tekial-kial kami melihatnya, kesian pun ada. Lebih kurang 5 mnit tangkapan berjaya dinaikkan. Pari dalam 6 kg
tangkapan pertama terbesar pada malam itu. Balas dendam ye..Selang beberapa minit, seekor lagi dinaikan jemik. Tapi saiznya kecil sedikit. Selang beberapa minitnya, saya pula mendapat habuan! Best betul lah lubuk ni, ijam dan jemik tersenyuuuum je. Nano hati panassss kekeke.




Selepas itu tiada lagi tangkapan kerana cuaca tidak mengizinkan. Kami berpatah balik ke jeti pulau ketam untuk berteduh sehingga subuh. Langit berkelip-kelip dan angin bertiup kencang tapi tiada hujan turun. Kami tertipu! Selesai ribut, kami berpindah ke depan Jabatan laut. Disini air dalam dan 2 kali sauh hanyut, walaupun di tepi pantai. Dalam 5 minit, nano menaikkan seekor semilang yang saizya boleh tahan lah. Arus bertambah laju dan kami mengambil keputusan untuk pergi semula ke beting kapal parking memandangkan myk masih banyak. Perjalanan di teruskan dan tiada tangkapan besar selepas itu. Pendek kata trip kali ini memuaskan hati semua rakan-rakan memandangkan sudah 2 tahun saya tidak turun di kawasan ini. Masih ada ikan rupanya tempat ni, siap la air mati sekali lagi hehe...






















* Memancing di kawasan ini:-
  • Air surut, arus menghala keluar ke Pulau Angsa.


  • Pastikan ada arus ketika memancing.


  • Kawasan cetek berpasir di celah kapal.


  • Umpan udang kecil lebih sesuai berbanding anak ikan.


  • Letak pancing dan jangan pegang, sebab bila pegang rasa macam ikan kecil makan tapi bila sentap terlepas. Kene tunggu sampai melendut baru rentap.