Memiliki bot adalah sama seperti memiliki kereta. Ada saja kerosakan yg akan berlaku. Apa yg penting, simpanan dari penghasilan yg di kumpul. Kalau tidak, terpaksalah guna duit sendiri.
Kali ini motor trim pula yg rosak. Enjin tidak dapat dinaikkan dan bot terpaksa diletak di luar. Sudah hampir 3 minggu bot tidak dimasukkan. Harini kerja baikpulih mesti dilakukan.
Sebelum itu, arahan dari mekanik enjin adalah bot perlu di letakkan di darat supaya kerja boleh dibuat. Setelah lokasi sesuai dan air pasang tinggi, bot terpaksa diletak diatas tayar lori sebagai pelapik.
Kerja mengalih dibuat seawal jam 4.50 pagi berseorangan. Air tinggi maksima pula sekitar 5.20 pagi dan aras ketinggian air adalah 5.5 meter. Tenggelam jalan masuk dan saya meranduk air setinggi lutut. Paling tak seronok, tayar perlu dimasukkan ke bawah bot dan diikat supaya tidak beralih atau hanyut.
Sepanjang kerja dibuat, sampah, ikan, ular turut sama memeriahkan keadaan. Selesai tayar diikat, air surut mula mengering dan pemerhatian perlu dibuat sentiasa supaya tayar tidak beralih. Jika mengikut kiraan, kotak gear akan tergantung beberapa inci dari permukaan simen.
Selesai kerja, ketika ingin pulang, kunci kereta pula hilang entah kemana. Setelah diselidik, rupanya poket seluar koyak dan kunci berjaya ditemui di atas jalan ketika air mula surut jernih.
Salah satu mangsa lemas yg tak dapat saya selamatkan. Aduhaiiii..





