Selasa, 30 Jun 2020

Trip PKPP

Selesai saja tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat(PKPB), beberapa trip telah berlangsung dengan jayanya. Namun dengan kapasiti dan norma baru yang perlu dipraktikkan. Semuanya berakhir dengan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan dan semua sektor beroperasi semula.

 Kebanyakan trip berlangsung di paloh 1 Kelanang dengan had maksima 2 penumpang sahaja ketika ini. Walaupun trip jigging, umpan tetap dibawa sebagai insuran dikala ikan tidak mahu menjamah jig yang disuakan. Teknik baru untuk mencari sotong di siang hari juga berjaya dipraktikkan dan berhasil. Semuanya hasil beberapa ilmu baru yang dipelajari dari Sharil. Sharil pula bercuti ketika ini dan semua trip digantikan dengan Abg Emi sebagai pemilik bot, merangkap jurumudi tetap.

 Jenahak saiz begini memang banyak di kawasan cerun bukit sekitar kedalaman 30-40 meter.

Umpan sotong jarum yang masih hidup digunakan seekor tanpa dipotong kecil. Hirisan juga boleh digunakan tetapi ia lebih berkesan jika seekor. Umpan besar ikan besar! Rasa janggal juga mencadat sotong dikala siang hari. Malah ada ahli trip yang tidak percaya bila melihatnya. Dalam waktu terdesak, perlu ada cara terbaik bagi mengelakkan kita pulang dengan tangan kosong.


 Ada pula ketikanya cuaca buruk dan tiada apa yang boleh dibuat selain mencari alternatif lain. Kuasa alam yang hebat, tidak mampu ditandingi manusia. Apa yang boleh dibuat bertahan dan mengelak jika cuaca bertambah buruk. Namun ada ketikanya merubah teknik membuahkan hasil. Contohnya Pari Rimau yang kami perolehi ini berada 2 meter dari bawah bot dengan Mesin elektrik dipegang ditangan. Lantaran tiada RodHolder di bawa.

 Oleh kerana angin dan ombak kuat, spot bertahan kadangkala berisi juga.

Ketika Pkpb, Pulau Ketam ditutup kepada semua orang luar termasuklah bot yang berlabuh. Namun kini setelah Pkpp, ia dibuka semula namun hanya kepada penduduk tetap dan bot kecil boleh mengunjungi semula kawasan sangkar ikan untuk memancing. Kelong juga telah dibuka dengan kapasiti terhad.

Hasil trip Pulau Ketam yang tidak seberapa ini mampu memberikan senyuman dan menghilangkan tekanan 2 bulan berkurung dirumah akibat PKP.