Rabu, 15 Januari 2020

Baik pulih peralatan lama untuk masa depan.

Pada waktu dahulu, kesemua peralatan ini diperolehi dari bot lama. Ketika itu, ia tidak diperlukan. Ia mungkin digunakan pada masa depan. Oleh yang demikian, semuanya disimpan baik dan tidak dijual. Kini, peralatan ini dapat menjimatkan kos modal kami hampir rm4,000! Walaupun ada antara sebahagiannya rosak, ia masih boleh dibaiki.

 Kotak kawalan ini kelihatan buruk dan lusuh tetapi masih boleh digunakan.

 Oleh kerana menggunakan 2 enjin, sebuah kotak kawalan tidak mencukupi. Kotak kawalan kembar diperlukan. Kosnya begitu mahal untuk dimiliki. Rupanya-rupanya kotak kawalan lama ini boleh diubahsuai menjadi kembar. Oleh itu kerja jadi lebih mudah dan kos lebih jimat. Hanya perlu ubah kedudukan pemegang dan cantumkan saja.

 Stereng juga masih boleh digunakan dengan kabel baru yang boleh dibeli dan dipasang semula.

 Bahagian berkarat akan dicuci dan dibersihkan. Ada lebih baik jika dicat semula supaya lebih kemas dan tahan lama.

Bahagian dalam yang masih baik dan boleh digunakan semula. Namun set ini cuma untuk kegunaan manual tanpa hidrolik.

Memang betul ada pendapat mengatakan bahawa kesemua peralatan ini perlu diganti baru supaya lebih yakin dan selamat. Pengalaman selama hampir 7 tahun beroperasi menyebabkan pendapat tersebut terpaksa diketepikan dahulu dan semuanya sudah dinilai dari pelbagai sudut. Kesemua peralatan ini hanya boleh dipasang sesudah bot dibawa balik ke pengkalan.