Selasa, 19 Januari 2016

Trip Paloh bersama En.Azmi

Tidak ramai yang mengetahui bahawa bot sekecil 19 kaki juga boleh sampai ke Paloh. Ini telah terbukti sejak dari dulu lagi. Hanya kemahiran dan pengalaman saja yang boleh menjadikan ia kenyataan. Jika difikirkan secara logik akal, nelayan dahulu kala boleh sampai ke tengah hanya berbekalkan sampan dan enjin sekecil 15 hp sahaja. Jadi ia memang tidak mustahil.

Kali ini misi saya membawa bot 18 kaki 90hp milik En.Azmi rakan lama saya ke Paloh 1. Ramai rakan-rakannya mengatakan bahawa bot miliknya tidak boleh ke laut lepas. Bukan tak boleh, boleh dengan syarat bawa perlahan. Tempoh 1 1/2 jam memang agak lambat jika diperhatikan dengan kuasa 90hp yang sepatutnya lebih pantas. Memang agak siksa jika di buai alun, tapi masih boleh diusahakan. 

 Satu lagi tujuan adalah mengumpul spesis Selar untuk bekalan lauk seminggu..

Walaupun enjin agak besar dan laju, namun saiz bot yg kurang sesuai menjadikan perjalanan agak lambat dan penggunaan minyak yang kurang efektif. Kelajuan terpaksa diperlahankan ketika memotong ombak kecil sekalipun bagi mengelak perkara tidak diingini berlaku. Saiz bot sepatutnya melebihi 21 kaki lebih sesuai bagi kerja memotong ombak dan kestabilan. Boleh keluar tetapi perlu lebih kerja untuk pilot yang mengendalikannya..