Ahad, 17 Februari 2013

Trip 17/2 Kelanang, Kerapu dan Jenahak Pengganti Cencaru

Sudah agak lama kami tidak turun di lokasi ini. Namun pada hari ini seperti mana yang telah dirancang, kami kembali semula untuk memburu Ikan Cencaru. Malangnya tidak sampai 20 ekor yang berjaya dinaikkan tetapi Ikan Selar pula yang menjadi mangsa. Walaupun agak sukar kerana air sudah mula mengecil, hati terubat bila Jenahak dan Kerapu berjaya dinaikkan ketika menghanyut. Berikut sedikit coretan trip pada hari tersebut.

 
Sampai di pangkalan pada jam 8 pagi, kami mengemas peralatan. Bot yang digunakan agak besar dan selesa berharga Rm300 beserta minyak dan tekong boleh memuatkan 6 orang termasuk tekong. Di tambah dengan tekong yang amat memahami.

Perjalanan keluar melewati bot-bot nelayan sambil bertanyakan umpan lebih jika ada.

 Jenahak 1 kg berjaya dinaikkan Eboi ketika menghanyut menggunakan umpan Tamban mati yang di cangkuk 2 mata kail. Hasil ini berjaya dinaikkan ketika baru 10 minit berhanyut di lokasi Kapal Besi..

 Kerapu dengan berat 2kg juga di lokasi sama kurang 10 minit selepas Jenahak tadi. Umpan dan teknik yang sama digunakan. Namun malangnya berlaku masalah kusut ketika proses menyentap joran. Hai...., ini lah akibatnya bila tak pernah memegang mesin mahal. Namun kecekapan tekong membantu bermain tali berjaya menumpaskan Kerapu ini. Tali sulam yang digunakan mampu mencederakan jari jika tidak pandai menggayakannya..

 Sebelum itu, kami berlabuh bersebelahan kapal besar bagi menunggu kehadiran arus. Ketika ini, kami sempat memancing. Ketika arus mula bergerak, terdapat tarikan kuat pada Joran Eboi, namun tangkapan terlepas berikutan kurangnya kemahiran.

 Bot ditambat pada rantai kapal bagi mengelakkan hanyut. Penggunaan sauh pada kedalaman ini amat tidak sesuai. Bayangkanlah kedalaman 45 meter, tiada siapa yang sanggup untuk menariknya termasuklah saya.

 Hasil keseluruhan termasuklah Selar dan Tamban. Kebanyakan hasil ini diperolehi di hadapan muncung kapal berlabuh. Kemungkinan besar ikan ini memakan lumut di sekeliling rantai dan perut kapal.

 Pembahagian harta sepencarian setelah pulang ke pengkalan...

Setelah membahagikan hasil, mereka ni berhajat untuk menjadikan seekor Kerapu sebagai hidangan makan malam. Kami singgah di Sebuah restoran Juwita, bersebelahan jalan raya Kg Kanchong Darat.

 Kerapu Masam Manis memang sedap..Ditambah pula dengan kailan ikan masin.. Ketika ini juga harga diskaun di berikan kepada kami kerana pemilik kedai mengenali bapa Acid. Jadi keseluruhan trip kali ini menyeronokkan dan berhasil. Kepada sesiapa yang berminat bagi menggunakan khidmat Tekong ini boleh lah berhubung terus di nombor 0126022241 En Takim.