Selasa, 13 Mac 2012

Sampan lama diperbaharui

Kerja membaik pulih dan menyambung sampan telah pun dimulakan. Kayu lama yang ada digunakan untuk tulang dan pisang pada sampan. Rasanya tak perlu kayu baru kot, sebab akan disalut fiber kemudian. Cuma tulang pisang sepanjang 12 kaki panjang terpaksa di beli di kedai kayu. Papan biasa digunakan untuk tulang rusuk, iye kot :) tak tau nak panggil apa..


Bahagian belakang disambung sepanjang 3 kaki lagi. Di ikat dengan pisang dan palywood. Jadi panjang setelah siap nanti ialah 13.5 kaki dan lebar 4.5 kaki. Macam mana kami sambung pun kami tak tau :) potong sambung potong sambung mungkin ginetik tukang kayu dalam darah kot yang membolehkan benda ni jadi.


Takpe, sesiapa pun boleh buat asal minat, betul tak? Kesan setelah di letak tulang, tahap goyang berkurangan :) yelah takda tulang da macam sotong kan. Lentok sana lentok sini, bak kata Sharil, "sumpah aku tak nak naik kalau aku tau macam ni!" Hahahaha! Kekuatan bertambah begitu juga dengan beratnya. Kemungkinan besar kena pakai troley besi lah lepas ni. Bab besi-besi ni saya serah pada komando sungai lah, dia lebih tau :)

Mesti orang yang baca blog ni akan gelak, mesti punya. Sampan sambung-sambung dalam dunia ni ada ni je kot. Hahahaha.. Tapi takpe, nanti dah siap kita tengok kuat-ke tak kuat modifikasi nya ye..

Sambungan tanggam untuk mengikat tulang rusuk ke pisang supaya tak begoyang bila dah di sapu gam nanti. Kayu 2x1 ni kurang elok lah lah, ringan sangat. Oleh sebab dah takde, pakai jelah. Lagipun semua akan di tutup dengan kain dan gam fiber nanti.



Nanti kita tengok macam mana proses nak gam pula. Kawasan Banting ni yang ada jual gam dan fiber cuma di Telok Panglima Garang sahaja. Tempat lain setakat ni takda. Yang dah siap dalam tin ada, tapi harganya terlampau mahal. Tak berbaloi untuk di beli, kecuali untuk baiki kebocoran ke yang sikit-sikit takpelah.