Selengara enjin bot mengikut jam adalah perkara biasa bagi pengguna enjin 4 lejang di laut. Apabila cukup masa penggunaannya, minyak hitam dan penapis mesti ditukar supaya enjin tidak rosak dan panjang umurnya. Sama seperti kereta yang kita guna di darat.
Namun, kali ini bukan setakat minyak hitam dan penapis minyak, salah satu dari kabel minyak turut ditukar. Bahagian belakang berdekatan enjin telah berkarat dan pecah. Masalah timbul apabila salah satu skru remote telah loose dan tidak boleh dibuka.
Skru disebelah kiri adalah skru asal manakala skru disebelah kanan adalah yang rosak. Alat penarik skru terpaksa digunakan dan skru yang rosak berjaya dikeluarkan. Anda boleh belajar cara mengeluarkan skru tersebut di Youtube. Tetapi perlu ada Dril dan skru extractor, anda boleh beli di Hardware. Skru terpaksa saya grinder untuk membuat mata skru yang baru.
Apabila penutup sudah dibuka, barulah kepala kabel kelihatan dan proses menukar boleh dibuat. Tapi ini hanya untuk bahagian trotel saja. Bahagian belakang lain caranya.
Penutup atas dan sisi perlu dibuka terlebih dahulu. Penutup atas tiada masalah kerana ia mudah dibuka. Hanya tarik lock dan buka. Tetapi untuk bahagian sisi, terdapat 5 skru perlu dibuka dan kepala skru bersaiz 8mm jenis skru box. Dah longgar semua skru, barulah penutup sisi boleh dibuka.
Dah buka penutup, baru lah nampak kesemua ni. Untuk keluarkan kabel tadi, ada yg perlu dicungkil, di cabut dan ada juga klip yg perlu dibuka. Anda akan paham bila buat nanti.
Pengikat ini saya ubahsuai dan gunakan semula sementara menunggu barang gantian yang baru. Saya cantum skru lama dengan gam besi.
Setelah sehari dan dipastikan kering sepenuhnya, barulah dipasang semula ke penyambung enjin. Selesai memasang semua bahagian kabel tadi, saya menunggu air pasang untuk menukar minyak hitam pula. Kenapa air pasang?? Sebab jika air surut, enjin berada dalam keadaan baring. Untuk keluarkan semua minyak hitam, enjin perlu ditegakkan. Salah satu caranya naik pelantar yang tinggi dan kerja dibuat ketika air surut.