Khamis, 14 April 2022

Baik pulih sampan yang hampir reput!

 Jika sebelum ini saya membaik pulih sampan kecil, kali ini sebuah sampan yang hampir patah dua dihantar kepada saya! Sampan berukuran 21 kaki ini milik rakan kampung saya, Wak Sam Daun. Hebat namanya, saya sendiri pun tak tau kenapa ia digelar begitu.


Bentuk sampan masih baik, cuma ia sudah mula mereput, hampir patah dua dan ada beberapa bahagian sudah hilang akibat pecah. Cabaran hebat buat saya sebagai tukang sampan amatur. Bagi saya, sampan ini masih boleh dibaiki memandangkan bentuk fizikalnya masih 80% baik. Namun kerjanya banyak dan kos yang tinggi. Sayang betul Wak Sam dengan sampan ni. Katanya bentuk sampan ini sesuai dengan kerja yang biasa dibuat. 


Banyak bahagian pecah telah hilang. Puas saya pikir macam mana nak disambungkan semula.

Betul juga katanya, untuk apa beli yang baru sedangkan yang lama masih boleh dibaiki.