Khamis, 28 Mac 2019

Trip 28/3 En Man Bagok dan rakan

Sejak kebelakangan ini, kawasan sangkar Pulau Ketam kurang menghasilkan tangkapan baik. Kemungkinan besar faktor perubahan cuaca yang agak panas menukar cara pemakanan ikan-ikan disini. Kebanyakan trip malam lebih berhasil. Ini cuma teori saja, mungkin betul mungkin tidak. Tetapi apa yang pasti, ikan umpan amat sukar dicari tidak seperti sebelum ini. Manakala udang hidup lebih mendapat perhatian.



Kehadiran trip kami ke sangkar ikan kali ini, membuahkan hasil dengan umpan udang hidup yang sebelum ini amat kurang mendapat perhatian. Tangkapan seperti Kerapu bintik yang kami gelar Si mata hijau, banyak pula dapat dinaikkan. Mungkin diet ikan-ikan disini berubah akibat perubahan cuaca yang berlaku. Atau pun ikan ini memang lapar tanpa memilih makanan. 



Lokasi memancingnya pula berisiko tinggi dengan segala macam reba dibawahnya. Jika tidak pandai, bukan saja batu ladung dan mata kail yang sangkut, sauh juga berisiko menjadi mangsa. Banyak lokasi biasa kurang berisi dan jaring seperti biasa merentangi setiap pelusuk berpotensi.


Jika sudah disuratkan ia rezeki, maka apapun halangannya pasti tetap berhasil. Inilah hasil trip kali ini. Walaupun angin agak kencang menjelang tengahari, aliran arus yang stabil dan kesabaran menunggu banyak membantu meleraikan masalah yang timbul. Harapan kami ia akan berulang pada trip seterusnya.