Sabtu, 21 Mac 2015

Sekadar Informasi, Analisis Di Lapangan 2

Kebiasaannya lokasi ketika air surut berbeza dengan lokasi ketika air pasang. Ini di sebabkan keadaan arus laju yang tidak sesuai untuk memancing. Kebanyakan ikan pula lebih gemar mencari makan di kawasan tebing bereba dan sebagainya. Pernah di satu ketika dulu, kawasan landai berpantai yang timbul ketika air besar tetapi berpenghuni ketika air mati. Mungkin ada sebab mengapa ikan ini berminat ke sini pada waktu itu.

Apabila arus berubah, lokasi juga sepatutnya turut berubah mengikut keadaan semasa. Ambil contoh seperti di atas, lokasi c, f, g, h, i dan j adalah turutan terbaik untuk anda melabuh sauh. Spot c dan f sesuai ketika air mula masuk ke dalam sungai. Kebanyakakan ikan Seperti Tetanda dan Sembilang akan mula melalui kawasan tebing ketika ini. Anda juga harus tahu keadaan tanah di laluan ini juga mempunyai kekerasan berbeza. Kebiasaannya, tanah yg lebih keras akan menjadi laluan ikan dan mudah untuk kita memancing. Anda boleh melihat contoh tanah yg melekat pada batu ladung atau sauh semasa diangkat. Petanda paling mudah, sauh hanyut ketika berlabuh.

Spot e dan d sudah tidak sesuai lagi memandangkan arus sudah mula laju dan paras air yang lebih dalam. Setelah air mula deras dan tinggi, lokasi g, h, i dan j sudah boleh anda kunjungi. Aliran deras akan menyebakan ikan berlindung di lokasi tebing ini.

 Untuk pengetahuan anda, peta di atas menunjukkan laluan arus air surut ketika di fasa terakhir. Mungkin berguna digunakan suatu hari nanti.