Biasanya teritip akan tumbuh pada bawah bot dan bahagian sisi yang sentiasa terendam di dalam air masin. Ia akan lebih cepat membesar sekiranya mendapat sinaran cahaya yang cukup. Teritip akan kurang pada bot yang berada di atas pasir pantai. Dengan kata lain, sekiranya bot anda berada lebih lama di darat berbanding di dalam air, Teritip akan kurang. Begitu juga dengan bot yang diletakkan jauh di dalam sungai. Air tawar yang turun dari hulu ketika air surut, akan mengurangkan Teritip di bawah bot anda.
Permukaan bot yang rata dan licin, mengurangkan rintangan air ketika bergerak. Ini menambah kelajuan dan mengurangkan penggunaan minyak. Namun apabila ia di penuhi teritip, pergerakan air akan terhalang. Bot tidak akan dapat meluncur di atas permukaan air seperti biasa. Apabila pergerakan terhalang dan berat, enjin pula akan menerima tekanan. Enjin terpaksa bekerja keras akibat halangan yang berlaku. Berlaku peningkatan suhu dari yang biasa dan akan mengurangkan jangkahayat enjin anda.
Cara kedua adalah dengan turun ke dalam air dan bot anda dalam keadaan terapung. Cara ini agak sukar dan berisiko terluka jika tangan terkena pada Teritip. Anda rasa dengan tapak tangan dan sodok dengan scrapper. Proses dilakukan berulang kali sehingga semua bahagian bersih. Hanya proses menanggal tanpa perlu di cat. Namun begitu keburukan cara ini ialah, Teritip akan cepat tumbuh semula berbanding dengan yang telah di cat semula. Ia juga akan lebih sukar ditanggalkan kemudian hari. Cara ini biasanya di aplikasikan pada bot yang sentiasa digunakan bagi menjimatkan masa.
Setelah kerja selesai dilakukan, anda akan merasai perbezaannya. Kelajuan akan bertambah sekitar 30% sebelum dibersihkan. Selain itu bunyi enjin yang kurang meneran dan penjimatan minyak yang ketara walaupun dengan beban yang biasa dibawa.
Memancing setelah selesai membuang Teritip..