Dunia telah dikejutkan dengan wabak penyakit misteri Covid19 sejak 2 bulan yang lalu. Malaysia juga tidak terlepas dari wabak ini dan ia memberi kesan besar kepada ekonomi negara. Sejak bulan Febuary 2020 sehingga kini, ramai yang telah dijangkiti, sembuh dan ada juga yang telah meninggal dunia. Wabak yang bermula dari jangkitan di luar negara ini, di bawa masuk oleh rakyat tempatan tanpa disedari. Sehingga kini dunia masih menjalankan kajian dan ujian kepada ubat dan vaksin virus misteri ini.
Di malaysia, pelbagai masalah telah timbul akibat pandemik ini. Perintah Kawalan Pergerakan(PKP) di seluruh negara menyebabkan ekonomi negara lumpuh. Lapangan terbang dan sempadan negara ditutup sepenuhnya, menyekat kemasukan warga asing masuk dan keluar. Didalam negara, hanya sebahagian perniagaan dibenarkan beroperasi dalam tempoh tersebut. Namun setelah PKP dilonggarkan, kini pelbagai sektor telah kembali beroperasi dengan norma baru yang pelik dan tidak pernah berlaku di malaysia. Pemakaian penutup muka, penjarakkan sosial dan pencuci tangan nyahkuman(HS) adalah perkara biasa yang akan berlaku sepanjang tahun mendatang sehinggalah adanya jalan penyelesaian terbaik.
Sehingga artikel ini ditulis, Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat(PKPB) masih berkuatkuasa. Ketika ini perjalanan merentas negeri adalah tidak dibenarkan kecuali dengan keizinan pihak berkuasa dengan sebab tertentu yang dibenarkan. Berikutan hal ini, semua kegiatan rekeriasi termasuk perikanan rekeriasi lumpuh sepenuhnya. Tiada lagi trip memancing berkumpulan sehinggalah dibenarkan kelak. Pelbagai usaha telah digerakkan bagi mencari jalan menyelesaikan masalah ini termasuklah meminta kebenaran khas dan standart operation procedur yang baru dari pihak berkuasa yang sepatutnya.
Walaupun diberi kebenaran beroperasi, sudah tentu jumlah pemancing akan berkurangan berikutan pergerakan terhad hanya di dalam negeri. Jumlah penumpang di dalam bot juga berkemungkinan akan dikurangkan separuh dari jumlah biasa untuk mengekalkan jarak selamat. Jika ini berlaku, sewa terpaksa dikurangkan bagi mengurangkan beban dan sekiranya sewa tidak diturunkan, pemancing pula akan berkurangan. Harga minyak yang kini telah turun hampir separuh, mengurangkan kos operasi tetapi harga alat ganti enjin bot dan kos selenggara bot tidak berubah. Ini sudah pasti menambah beban pada pengusaha bot dan seterusnya masalah pasti akan timbul dalam jangkamasa panjang.
Jika pengusaha bot mempunyai simpanan perniagaan yang sepatutnya, mereka boleh bertahan untuk jangkamasa tertentu, tetapi tidak mungkin selamanya. Kemungkinan besar ramai pengusaha bot akan menjual bot mereka dan menukar haluan ke perniagaan lain yang lebih terjamin. Didalam kesempitan ini, ada individu tertentu yang begitu perihatin menyuarakan pendapat dan cadangan kepada pihak berkuasa supaya sektor perikanan rekriasi ini diberi perhatian sepenuhnya. Syabas diucapkan kepada mereka yang sanggup berjuang untuk untuk kebaikan. Diharapkan semua persatuan berkaitan berganding tenaga dan bahu mencari jalan membuat pencerahan kepada pihak terbabit tentang sektor yang agak ketingalan ini walaupun ia sudah lama berhasil.
Kepada semua peminat setia yang masih menyokong kami pengusaha bot pancing rekriasi, teruslah menyokong supaya sektor ini terus berkembang dan memberi kebaikan kepada perusahaan, ekonomi negeri dan seterusnya negara. Buktikan kepada mereka bahawa sektor ini bukanlah sektor terpinggir yang tidak menyumbang kepada ekonomi negara. Semoga dengan usaha ini, sektor ini kembali cerah di masa hadapan.
Kami krew pancingport.blogspot mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pemancing yang terus menyokong usaha ini. Sentiasalah jaga kebersihan, elak covid19 dan patuhi arahan pihak berkuasa. Bersabarlah, semoga ada kebaikan untuk usaha ini.